loading...
کمی تا قسمتی جدی
مهدی اسماعیلی بازدید : 6 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

 

حافظ در عصر جدید


نیمه شب پریشب گشتم دچار کابوس

دیدم به خواب حافظ توی صف اتوبوس

گفتم : سلام حافظ ، گفتا : علیک جانم

گفتم : کجا روي ؟ گفت : والله خود ندانم

گفتم : بگیر فالی گفتا : نمانده حالی

گفتم : چگونه اي ؟ گفت : در بند بی خیالی

گفتم : که تازه تازه شعر و غزل چه داري

گفتا : که می سرایم شعر سپید باري

فتم : ز دولت عشق ، گفتا : کودتا شد

گفتم : رقیب، گفتا : کله پا شد

گفتم : کجاست لیلی ؟ مشغول دلربایی؟

گفتا : شده ستاره در فیلم سینمایی

گفتم : بگو ، زخالش ، آن خال آتش افروز

گفتا : عمل نموده ، دیروز یا پریروز

گفتم : بگو ، ز مویش گفتا : که مش نموده

گفتم : بگو ، ز یارش گفتا : ولش نموده

گفتم : چرا ؟ چگونه ؟ عاقل شده است مجنون؟

گفتا : شدید گشته معتاد گرد و افیون

گفتم : کجاست جمشید ؟ جام جهان نمایش؟

گفتا : خریده قسطی تلویزیون به جایش

گفتم : بگو ، ز ساقی حالا شده چه کاره ؟

گفتا : شدست منشی در دفتر اداره

گفتم : بگو ، ز زاهد آن رهنماي منزل

گفتا : که دست خود را بردار از سر دل

گفتم : ز ساربان گو با کاروان غم ها

گفتا : آژانس دارد با تور دور دنیا

گفتم : بگو ، ز محمل یا از کجاوه یادي

گفتا : پژو ، دوو ، بنز یا گلف نوك مدادي

گفتم : که قاصدك کو آن باد صبح شرقی

گفتا : که جاي خود را داده به فاکس برقی

گفتم : بیا ز هدهد جوییم راه چاره

گفتا : به جاي هدهد دیش است و ماهواره

گفتم : سلام ما را باد صبا کجا برد ؟

گفتا : به پست داده ، آورد یا نیاورد ؟

گفتم : بگو ، ز مشک آهوي دشت زنگی

گفتا : که ادکلن شد در شیشه هاي رنگی

گفتم : سراغ داري میخانه اي حسابی ؟

گفتا : آنچه بود از دم گشته چلوکبابی

گفتم : بیا دوتایی لب تر کنیم پنهان

گفتا : نمی هراسی از چوب پاسبانان ؟

گفتم : شراب نابی تو دست و پا نداري ؟

گفتا : که جاش دارم و افور با نگاري

گفتم : بلند بوده موي تو آن زمان ها

گفتا : به حبس بودم از ته زدند آن ها

گفتم : شما و زندان ؟ حافظ ما رو گرفتی ؟

گفتا : ندیده بودم هالو به این خرفتی !

********************************
********************************
********************************

چت کردن


شدم با چت اسیر و مبتلایش

شبا پیغام می دادم از برایش

به من می گفت هیجده ساله هستم

تو اسمت را بگو، من هاله هستم

بگفتم اسم من هم هست فرهاد

ز دست عاشقی صد داد و بیداد

بگفت هاله ز موهاي کمندش

کمان اِبرو و قد بلندش

بگفت چشمان من خیلی فریباست

ز صورت هم نگو البته زیباست

ندیده عاشق زارش شدم من

اسیرش گشته بیمارش شدم من

ز بس هرشب به او چت می نمودم

به او من کم کم عادت می نمودم

در او دیدم تمام آرزوهام

که باشد همسر و امید فردام

براي دیدنش بی تاب بودم

زفکرش بی خور و بی خواب بودم

به خود گفتم که وقت آن رسیده

که بینم چهره ي آن نور دیده

به او گفتم که قصدم دیدن توست

زمان دیدن و بوییدن توست

ز رویارویی ام او طفره می رفت

هراسان بود او از دیدنم سخت

خلاصه راضی اش کردم به اجبار

گرفتم روز بعدش وقت دیدار

رسید از راه، وقت و روز موعود

زدم از خانه بیرون اندکی زود

چو دیدم چهره اش قلبم فرو ریخت

توگویی اژدهایی بر من آویخت

به جاي هاله ي ناز و فریبا

بدیدم زشت رویی بود آنجا

ندیدم من اثر از قد رعنا

کمان اِبرو و چشم فریبا

مسن تر بود او از مادر من

بشد صد خاك عالم بر سر من

ز ترس و وحشتم از هوش رفتم

از آن ماتم کده مدهوش رفتم

به خود چون آمدم، دیدم که او نیست

دگر آن هاله ي بی چشم و رو نیست

دگر آن هاله ي بی چشم و رو نیست

نیابم با چت از بهر خود همسر

بگفتم سرگذشتم را به « جاوید »

به شعر آورد او هم آنچه بشنید

که تا گیرند از آن درس عبرت

سرانجامی ندارد قصه ی چت

**********************************
**********************************
**********************************

اهل دانشگاهم

اهل دانشگاهم

رشته ام الافیست

جیب هایم خالی ست

پدري دارم حسرتش یک شب خواب !

دوستانی همه از دم ناباب

و خدایی که مرا کرده جواب .

اهل دانشگاهم

قبله ام استاد است جانمازم نمره !

خوب میفهمم سهم آینده من بیکاریست

من نمیدانم که چرا میگویند مرد تاجر خوب است و مهندس بیکار

وچرا در وسط سفره ما مدرك نیست !

(چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید)

باید از آدم دانا ترسید !

باید از قیمت دانش نالید !

وبه آنها فهماند که من اینجا فهم را فهمیدم

من به گور پدر علم خندیدیم ...



 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 207
  • کدهای اختصاصی

    دریافت کد وضعيت آب و هوا

    ابزار هدایت به بالای صفحه